Auteur:
het JUNNECT team
Datum gepubliceerd:
12/7/2023
Wanneer je een webshop of website bouwt, is dat uiteraard met een doel. Dit doel kan voor elke onderneming verschillend zijn, de voorkomendste doelen zijn: een bezoeker een product laten kopen, een bezoeker contact met je laten opnemen of ervoor zorgen dat een bezoeker een offerte aanvraagt. Wanneer zo’n actie plaatsvindt, spreken we van ‘conversie’. Als je weet wat conversie is, kun je ook afleiden wat conversieoptimalisatie is: je webshop of website optimaliseren om een zo hoog mogelijk conversiepercentage (% van bezoeken die leiden tot conversie) te halen.
Om een hoge conversie te verkrijgen moet je: een gebruiksvriendelijke website of webshop hebben, bij je bezoeker drempels wegnemen zodat deze vertrouwen heeft in jou en je bedrijf en je bezoeker kunnen overtuigen. Maar waarom is dat en hoe doe je dit? We gaan er hieronder dieper op in!
Iemand die jouw website of webshop bezoekt, kent jou waarschijnlijk niet. Je moet het vertrouwen van deze persoon dus nog winnen. Op het internet is dat niet altijd gemakkelijk, veel mensen zijn online namelijk een beetje wantrouwig door de aanwezigheid van oplichters. Maar hoe win je dan het vertrouwen van deze wantrouwende mensen? Dat kan op verschillende manieren. Zo kun je een keurmerk of reviews plaatsen op je website. Daarnaast kun je een ‘over ons’-pagina maken waarin je jezelf en je onderneming voorstelt.
Zorg er uiteraard ook voor dat je website beveiligd is met een SSL-certificaat. Als je geen SSL-certificaat hebt, zijn je bezoekers kwetsbaarder voor cybercriminelen en staat er naast je website link ‘niet veilig’, dat wekt uiteraard allesbehalve vertrouwen.
Een ander zeer belangrijk onderdeel van conversieoptimalisatie is je bezoeker overtuigen. Maar hoe doe je dat?
Om te beginnen kun je je doelgroep het beste aanspreken met ‘je’ of ‘jij’, zo voelt de bezoeker zich meteen aangesproken en betrokken.
Maak daarnaast ook meteen duidelijk wat je onderneming de bezoeker kan bieden, dit kun je doen door eerst het probleem aan te kaarten en dan de oplossing die je onderneming hierop kan bieden geven. Zorg ervoor dat dit meteen duidelijk is, de meeste mensen hebben namelijk haast en verlaten snel een website.
Bijvoorbeeld: wanneer je onderneming diensten aanbiedt die te maken hebben met zoekmachine optimalisatie, kun je de tekst op je hoofdpagina beginnen met: “verschijnt jouw website onderaan in de zoekresultaten en verkrijg jij daarom weinig bezoekers? Dan ben je bij ons aan het juiste adres! Wij zijn namelijk gespecialiseerd in zoekmachine optimalisatie en kunnen ervoor zorgen dat jouw webshop in korte tijd bovenaan in de zoekresultaten verschijnt zodat je veel bezoekers ontvangt en veel bestellingen krijgt!”
Veel mensen zijn gehaast, en verlaten snel een website. Om ervoor te zorgen dat dit niet gebeurt moet je jouw website zo gebruiksvriendelijk mogelijk maken. Er zijn een aantal zaken die je kunt doen om je website gebruiksvriendelijk te maken, we hebben de belangrijkste hieronder op een rijtje gezet:
Er is vrijwel niets frustrerender dan een website die traag laadt. Zorg er daarom voor dat je website snel laadt. Dat is echter makkelijker gezegd dan gedaan; een website sneller laten laden is niet altijd eenvoudig, het is daarom een slim idee om hiervoor een expert in te schakelen.
Wanneer een bezoeker een lange tekst ziet, zal deze persoon die tekst waarschijnlijk niet lezen en je website verlaten. Houd je teksten dus kort en bondig en maak je punt meteen duidelijk.
De contactpagina is samen met de hoofdpagina de belangrijkste pagina van je website. Mensen geïnteresseerd zijn in je onderneming en je diensten of producten, willen namelijk contact met je opnemen. Dit wil je voor hen zo eenvoudig mogelijk maken, zorg er dus voor dat je contactpagina en contactgegevens zeer makkelijk te vinden zijn. Dit kun je doen door een duidelijk zichtbare contactpagina te hebben, maar ook door je contactgegevens in de footer van je website of webshop te plaatsen.