Over onsServicesSuccesverhalenVacaturesNeem contact opJUNNECT voetafdrukken aap of JUNNECT'er

Veelgemaakte fouten bij het maken van een website en hoe je ze kunt voorkomen

Auteur:

het JUNNECT team

Datum gepubliceerd:

12/7/2023

Tegenwoordig bouwen meer en meer bedrijven een eigen website. Wanneer je voor het eerst een website bouwt, zal je waarschijnlijk veel fouten maken. Hieronder hebben we de meest gemaakte fouten bij het maken van een website op een rijtje gezet, zodat jij ze niet zult maken!

1. Website te druk maken
Veel bedrijven zijn geneigd om hun website te druk te maken; ze stellen een foto in als achtergrond, gebruiken veel kleuren en vullen hun website met een groot aantal foto’s. Dit zorgt voor een onoverzichtelijke website. Bij websites geldt echter de bekende regel “less is more’.

Bepaal daarom op voorhand een overzichtelijke structuur, en kies één of twee kleuren die je gaat gebruiken op je website.

“Less is more” is één van de belangrijkste regels in webdesign

2. Geen Google analytics gebruiken
Veel websites gebruiken Google Analytics niet. Het is echter een goed idee om dit wel te doen. Google Analytics is namelijk een analyseprogramma dat Google zelf beschikbaar stelt voor eigenaars van een website. Met Google Analytics krijg je een beter inzicht in het aantal bezoekers van je website, kun je nagaan hoelang de bezoeker is gebleven op je website, en kun je bekijken welke pagina’s deze in die duur heeft bekeken.

Deze interessante gegevens kun je gebruiken om je website te verbeteren en online successen te behalen.

3. Contactgegevens verstoppen
Contactgegevens zijn zeer belangrijk op een website. Dat komt doordat de meeste mensen redelijk weinig lezen op een website. Door middel van een kort telefoongesprek of het uitwisselen van een paar e-mails, kunnen ze beslissen of jij de geschikte partij voor hen bent.

Wie zijn contactgegevens niet (zichtbaar) plaatst, mist dus veel kansen.

4. Geen mobielvriendelijke website hebben
Vandaag de dag gebruikt bijna iedereen een smartphone om online te surfen. Het is dus belangrijk om een website te hebben die ook goed werkt op een smartphone en dus mobielvriendelijk is. Een mobielvriendelijke website is ook goed voor je SEO. Weet je niet wat SEO is? Je vindt het hieronder!

Meer dan 90% van de internetgebruikers maakt gebruik van een mobiele telefoon om online te gaan.

5. Niet denken aan SEO
Als je een website creëert, wil je natuurlijk ook dat deze door zo veel mogelijk mensen bezocht wordt. Websites die het hoogst verschijnen in de zoekresultaten krijgen sneller meer bezoekers. Maar hoe zorg je ervoor dat je website hoog komt te staan in de zoekresultaten?

Dat doe je door aan SEO te doen. SEO is de afkorting van “Search Engine Optimisation”, dat betekent in het Nederlands letterlijk: zoekmachineoptimalisatie. Wie aan SEO doet, optimaliseert zijn website dus voor zoekmachines. De bekendste van deze zoekmachines is Google. Google bepaalt op welke plek jouw website komt te staan, wanneer iemand iets intypt in de zoekbalk. Om zo veel mogelijk bezoekers te krijgen, moet je onder andere inspelen op de zoekwoorden die mensen gebruiken om jouw product te vinden.

Wanneer je website heren schoenen verkoopt moet je dus zoekwoorden vinden die vaak gezocht worden door mensen die herenschoenen willen kopen. Uiteraard ben je niet de enige die dit verkoopt, vaakgezochte zoekwoorden met weinig concurrentie zijn dus ideaal.

Deze zoekwoorden kun je vinden met de hulp van allerlei tools. Sommige keyword tools zijn betalend, andere zijn gratis. Voorbeelden van deze tools zijn Ahrefs (betalend) en Google Zoekwoordenplanner (gratis). Heb je goede keywords gevonden? Dan is het tijd om deze keywords te gaan gebruiken in teksten op je website. Zo laat je aan Google weten bij welke zoekwoorden het je website moet laten verschijnen.

6. Meta titles en meta descriptions vergeten
Last but not least, zijn de meta titles en meta descriptions zeer belangrijk. Meta descriptions zijn de korte tekstjes die verschijnen, wanneer je door de zoekresultaten scrollt. Meta titles zijn de titels van die teksten. Hieronder hebben we een voorbeeld van een meta title en meta description geplaatst:

Meta tags


Je meta title en meta description zijn dus het eerste wat een persoon ziet, wanneer je website verschijnt. Het is dus belangrijk om een goede eerste indruk te maken. Ook is het belangrijk om zoekwoorden te gebruiken in je description. Dit is namelijk goed voor je SEO.

Nieuwsgierig naar wat een website voor jou betekenen? Neem contact met ons op, dan plannen we een vrijblijvende meeting in bij ons op kantoor in Roosendaal, bij jou of online!

Contact opnemen