Auteur:
het JUNNECT team
Datum gepubliceerd:
12/7/2023
Elke dag zijn er ongeveer 16,47 miljoen Nederlanders actief op internet, dat is goed voor 96 procent van de totale Nederlandse bevolking. Bijna iedereen is dus online actief, en dat biedt heel wat mogelijkheden aan organisaties. Zo kunnen ze bijvoorbeeld online adverteren. Maar hoe werkt dat eigenlijk, en wat zijn de kosten van online adverteren? We beantwoorden het in dit artikel!
Hoe werkt online adverteren?
Er zijn vandaag de dag heel wat platformen, waarop je online kunt adverteren. Het bekendste en belangrijkste platform is Google Ads. Google ads is natuurlijk een platform van de gelijknamige zoekmachine: Google.
Je beseft het misschien niet, maar je ziet waarschijnlijk elke dag wel een advertentie van Google ads. Wanneer je een bepaald product zoekt, zal je onder de zoekbalk namelijk eerst advertenties van het product te zien krijgen. Ook op websites zelf kom je advertenties van Google tegen.
Maar je vindt niet alleen op Google zelf advertenties van Google. Ook wanneer je een video op YouTube wilt bekijken, zal je waarschijnlijk eerst een korte video advertentie moeten bekijken.
Maar hoe kun je je advertenties via Google ads plaatsen op Google en YouTube? Wel, om dit te doen moet je op Google zelf surfen naar Google ads. Op deze website zal je heel wat informatie moeten invullen.
Zo moet je bijvoorbeeld de naam van je website doorgeven, en moet je keywords waarvoor je wilt gevonden worden invullen. Keywords zijn zoekwoorden. Als je bijvoorbeeld voor het zoekwoord ‘grasmaaier’ gevonden wilt worden, moet je ‘grasmaaier’ invullen bij deze keywords.
Dat lijkt op het eerste zicht simpel, maar dat is het vaak niet. Je bent namelijk waarschijnlijk niet de enige die gevonden wilt worden voor dit zoekwoord. Hierdoor is er veel concurrentie, waardoor je meer zal moeten betalen voor minder goede resultaten. Het is dus cruciaal om op zoek te gaan naar synoniemen of vervangers, die minder concurrentie hebben maar toch veel gezocht worden.
Wat kost online adverteren?
Ondertussen hebben we de vraag ‘wat kost online adverteren?’ nog niet beantwoord. Het is ook zeer moeilijk om hier een goed antwoord op te geven. Toch gaan we ons hier niet zo gemakkelijk van af maken, en gaan we dus proberen hier een beter antwoord op te geven.
Bij Google ads worden de kosten aangerekend op basis van de CPC. CPC is de afkorting van cost per click, dat betekent in het Nederlands letterlijk kost per klik. Deze kost is niet altijd hetzelfde en is afhankelijk van een aantal zaken. Zo is het bijvoorbeeld afhankelijk van de prijs die je concurrenten willen betalen. Hebben zij er veel voor over? Dan zal je meer moeten betalen.
Online adverteren is dus een soort constante veiling. Hierdoor kunnen de prijzen schommelen tussen €0,10 en €5,50, dit is de CPC. Als je plots veel kliks van bezoekers krijgt kan je kost plots fel stijgen. Om te voorkomen dat je meer spendeert, kun je daarom een dagelijks budget instellen. En zo bevestigen we onze titel: online adverteren is geschikt voor ieder budget!
Je weet dus al dat je meer moet betalen als er veel concurrentie is. Je hebt dus twee opties: oftewel ga je de concurrentie aan en betaal je veel, oftewel zoek je minder verzadigde zoekwoorden en betaal je minder. Maar ook als je meer betaalt is succes zeker geen garantie, je advertenties moeten namelijk goed ingesteld zijn, en kwalitatief zijn. Dit laat je dus best over aan een expert. Ook minder verzadigde zoekwoorden zoeken, kun je beter overlaten aan een expert.